ایران زمین

درباره ایران و فرهنگ ایرانی

ایران زمین

درباره ایران و فرهنگ ایرانی

تبلیغات موثر چیست؟

 معرفی ۶ روش تبلیغاتی موثر

تا به حال برایتان پیش آمده که یک محصول جدید و یا کالا و خدماتی که به تازگی به بازار آمده را از روی تبلیغات آن انتخاب کنید؟ یا مثلا اتفاق افتاده که تبلیغات یک خوراکی، یک وسیله یا یک فعالیت جدید، آنقدر شما را به خودش جذب کند که برای تهیه آن اقدام کنید؟

شاید بتوان گفت یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن مخاطب را به خودتان جذب کنید، تبلیغات است. تبلیغات در دنیای مارکتینگ آنقدر اهمیت دارد که شرکت‌ها و صاحبان کسب و کارها، زمان زیادی را به آن اختصاص می‌دهند و بودجه جداگانه‌ای برایش در نظر می‌گیرند. اما باید بدانید که تبلیغات از راه‌های گوناگون و با روش‌های خاصی انجام می‌گیرد که هر فردی در فعالیت مارکتینگ خود باید آن را بداند.

اگر دوست دارید درباره روش های تبلیغات موثر و انواع آن بیشتر بدانید، در ادامه مطلب با آکادمی اینفوگرام همراه باشید:

تبلیغات چیست

بهتر است پیش از آن که درباره روش‌های تبلیغات موثر صحبت کنیم، کمی به تبلیغات و معنای آن بپردازیم.

تبلیغات، در حقیقت انجام هر نوع فعالیتی است که برای برقراری ارتباط با مخاطب صورت می‌گیرد و هدف از آن جذب مخاطبان برای خرید و تهیه کالا و خدمات است.

در واقع تبلیغات یکی از روش‌های مهم و موثری است که می‌توان از طریق آن به معرفی یک محصول یا خدمات پرداخت. تبلیغات در مارکتینگ، به شرکت‌ها و صاحبان کسب و کار این امکان را می‌دهد که به خوبی ویژگی‌ها و کاربردهای محصولاتشان را به دیگران معرفی کنند. از این طریق قادر‌ند که مخاطبان را به خودشان جذب کنند و در نهایت محصولشان را به آن‌ها بفروشند.

به زبان ساده‌تر، زمانی که شما به تبلیغ کالا و خدماتتان مشغول می‌شوید، در حال ایجاد میدان مناسب برای معرفی و فروش تولیداتتان هستید. از این طریق مخاطب را به فعالیت و تهیه آن ترغیب می‌کنید، به رقابت با دیگر شرکت‌ها مشغول می‌شوید و مارکتینگ شما به خوبی انجام می‌شود.

چطور تبلیغات موثر انجام دهیم؟

برای آن که بدانید روش های تبلیغات موثر چه چیزهایی هستند و چطور می‌توان آن‌ها را انجام داد، به موارد زیر توجه کنید:

۱. تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی

یکی از مهم‌ترین روش های تبلیغات موثر که می‌توان از طریق آن به خوبی کالا و خدمات مورد نظر را معرفی کرد، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی، خصوصا در چند سال اخیر، به سطحی از پیشرفت و گستردگی رسیده‌اند که به یک کانال ارتباطی مهم تبدیل شده‌اند. این روزها هر کسب‌وکاری یک پیج جداگانه در اینستاگرام یا فیسبوک و یا کانال خاصی در تلگرام و دیگر شبکه‌ها دارد که از این طریق با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند.

رسانه‌های اجتماعی مهم‌ترین بستر برای تبلیغات به شمار می‌روند؛ چرا که حجم بسیار زیادی از افراد در این شبکه‌ها حضور فعال دارند و می‌توانند در مدت زمان کوتاهی به مخاطبان فعال و مشتریان وفادار شما تبدیل شوند.

رسانه‌های اجتماعی این امکان را به شما می‌دهند که شناخت خوبی از موقعیت مخاطبان مانند سن، سلایق، موقعیت اجتماعی و علاقه‌مندی‌هایشان پیدا کنید.

در این شبکه‌ها می‌توانید انواع تبلیغات متنی و تصویری را در کنار هم ارائه کنید. قسمت جذاب تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، امکان ارتباط مستقیم و گفت‌وگو با مخاطبان و مشتریان است. مخاطبان شما می‌توانند درباره محصولی که تبلیغ کرده‌اید نظر بدهند و از تجربه‌های استفاده از آن حرف بزنند.  این ارتباط مستقیم راه تبلیغات موثر را برایتان هموار می‌کند شما را در ازای پرداخت هزینه اندک، به موفقیت بزرگی در کسب‌وکارتان می‌رساند.

پس فعالیت و تبلیغات را در شبکه‌های اجتماعی جدی بگیرید و برای انجام تبلیغی موثر، به فعالیت در آن بپردازید.

۲. بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ

از دیگر راه‌هایی که می‌توان از آن برای روش های تبلیغات موثر انجام داد، بازاریابی محتوایی است. این روش جذاب، مهم و موثر می‌تواند شما را برای تبلیغ محصول و خدماتتان یاری کند.

تبلیغ از راه بازاریابی محتوا یک روش عالی برای معرفی غیرمستقیم محصولات و خدمات شما به مشتریان است. از راه کانتنت مارکتینگ می‌توانید ارتباط متنی خوبی با مخاطب خود برقرار کنید و این کار به جلب اعتماد او منجر می‌شود. زمانی که مخاطب، تبلیغات شما را از راه اطلاعات و متن دریافت می‌کند، برند شما را به خوبی به خاطر می‌سپارد و ارتباط موثری برای انتخاب شما شکل می‌گیرد. 

بازاریابی محتوا در هر بار تولید و ارائه به مخاطبان، اطلاعات خوبی از محصول تبلیغ شده را به آن‌ها می‌دهد. این کار باعث می‌شود مخاطبان، این اطلاعات را جالب و کاربردی بدانند و به سرعت آن را به اشتراک بگذارند. این کار به تبلیغات غیرمستقیم شرکت‌ها و صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا طیف وسیعی از مخاطبان را به خودشان جذب کنند.

بازاریابی محتوایی اگر به درستی انجام شود، شما را در میدان رقابت تبلیغاتی به پیروزی می‌رساند.

هدایای تبلیغاتی

۳. ایمیل مارکتینگ

از دیگر راه‌های بسیار خوبی که می‌توانید برای تبلیغات موثر به کار بگیرید، ایمیل مارکتینگ است. این روش یکی از ابزارهای مهم در دیجیتال مارکتینگ است که شما را برای انجام یک تبلیغ مناسب آماده می‌کند.

در تبلیغات ایمیلی، شما یک پیام تبلیغاتی مشخص را برای تعداد زیادی از افراد و شرکت‌ها ارسال می‌کنید. هدف از این کار، نه تنها ارسال یک پیام تبلیغی، بلکه برقراری ارتباط مناسب و موثر با مخاطب برای انتخاب شدن از سوی اوست.

۴. اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ که در سال‌های اخیر تاثیر قابل توجهی در تبلیغ محصولات داشته است، یکی از روش های تبلیغات موثر در مارکتینگ است. از این راه می‌توانید محصول یا خدمات خودتان را به وسیله یک فرد اثرگذار در جامعه تبلیغ کنید. 

از آنجایی که اینفلوئنسرها افرادی تاثیرگذار و معروف در جامعه هستند و عده بسیار زیادی آنان را دنبال می‌کنند، می‌توان گفت که محصول و خدمات شما را به دست افراد زیادی هم می‌رسانند.

زمانی که محصول شما از طریق یک اینفلوئنسر تبلیغ می‌شود، اعتماد مخاطب را با خودش همراه می‌کند و در نهایت به خرید و تهیه کالا و خدمات از سوی او منجر می‌شود. 

پس اینفلوئنسر مارکتینگ را در جریان تبلیغات خود به طور جدی دنبال کنید تا به نتیجه مورد نظر برسید.

۵. ویدیو و تیزر تبلیغاتی

ساخت ویدیو و تیزرهای تبلیغاتی آنقدر موثر و جذاب است که با هر بار تولید آن، عده زیادی به سوی برند شما جذب می‌شوند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کاربران اینترنت، علاوه‌بر گوگل، به مقدار بسیار بیشتری به جست‌وجوی ویدیو در یوتیوب می‌پردازند. ساخت و انتشار ویدیوهای مرتبط با محصول و خدماتتان در کانال‌های ارتباطی تصویری، مانند یوتیوب و یا اینستاگرام، می‌تواند راه مهمی برای تاثیرگذاری تبلیغات باشد.

جلوه‌های بصری مانند فیلم و عکس، خصوصا برای مخاطبانی که شاید از خواندن متن فراری هستند، هر شخصی را به سمت خودش می‌‌کشاند.

۶. تبلیغات چاپی

تبلیغات چاپی اگر چه از نظر برخی از افراد قدیمی شده است، اما همچنان با قدرت به کارش ادامه می‌دهد. تولید بروشورها، کارت‌های تبلیغاتی و بیلبوردهای سطح شهر، کمک بزرگی به تبلیغات موثر می‌کند. دیدن مداوم تبلیغات، در طول رفت و آمد و برخورد با بیلبوردها، باعث می‌شود که برند‌ها در ذهن مخاطبان جای خودشان را پیدا کنند و ثبت شوند.

این روش، با تکرار بسیار، یک راه موثر برای تبلیغ محصولات و خدمات است.

نکات مهم برای تاثیرگذاری تبلیغات

اگر می‌خواهید روش های تبلیغات موثر را به درستی به کار ببندید و در کمپین تبلیغاتی خود به موفقیت برسید، باید چند نکته کوچک، ساده، اما در عین حال مهم را رعایت کنید:

۱. مخاطب شناسی

فراموش نکنید اولین قدم برای رسیدن به موفقیت در کسب‌وکار و خصوصا انجام تبلیغات در آن، مخاطب شناسی است. زمانی که شما دید کاملی از مخاطبان خود دارید، می‌توانید برنامه‌ریزی‌های تبلیغاتی خودتان را بر اساس سن آن‌ها، علایق، سلیقه‌ها و دیگر موارد مربوط به آن‌ها شکل دهید.

۲. استفاده از رسانه‌های مختلف

خودتان را محدود به یک رسانه نکنید. انتخاب و استفاده از رسانه‌های مختلف و ایجاد تنوع در آن‌ها، باعث می‌شود از چند مسیر، با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید. همچنین این کار طیف وسیعی از مخاطبان را برایتان به وجود می‌آورد و تبلیغات شما به دست عده بیشتری می‌رسد.

۳. استفاده از زمان و مکان مناسب

گاهی اوقات پیش می‌آید که یک تبلیغ به درستی و زیبایی و با رعایت همه نکات انجام گرفته است. اما نامناسب بودن و بی‌توجهی به مکان و زمان پخش آن، باعث می‌شود آنطور که شایسته است دیده نشود.

بنابراین ابتدا مخاطبان هدف خودتان را بشناسید. علاقه‌مندی آن‌ها را نسبت به برنامه‌های رادیو و تلویزیون، نشریات و مجلات بشناسید. همچنین توجه به بهترین زمانی که مخاطبان به سراغ وسایل ارتباط جمعی می‌روند می‌تواند شما را به موفقیت در تبلیغات موثر نزدیک کند.

سوغات و صنایع دستی بیرجند

بیرجند شهری آرام و خلوت است که به خاطر کاج‌های بسیار و کهنسال آن سرزمین کاج‌ها نامیده می‌شود. اگر به دنبال سفری در نهایت آرامش هستید که بتوانید به راحتی و بدون صرف وقت زیاد در مسیر بین جاذبه‌های گردشگری آن تردد کنید و با ازدحام جمعیت روبرو نباشید، بیرجند با داشتن آثار چشمگیر تاریخی و سوغات و صنایع دستی های معروف می‌تواند بهترین گزینه باشد. در ادامه با ما باشید تا بهترین سوغات بیرجند را به شما معرفی کنیم.

عناب

یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های شهر بیرجند عناب است. بهترین عناب کشور در بیرجند و شهرستان‌های اطراف آن تولید می‌شود و سهم مهمی در بخش صادرات دارد. فصل تولید آن اواخر تابستان و اوایل پاییز است. از خواص عناب می‌توان به خاصیت آنتی‌اکسیدان، درمان قند خون، منبع ویتامین سی، تقویت کبد و آرامش‌بخشی آن اشاره کرد.

زعفران

هم‌اکنون منطقه‌ی عمده کشت زعفران به خراسان‌جنوبی که زمانی به قهستان شهرت داشته و امروزه شامل شهرستان‌های نهبندان، بیرجند، قائن، فردوس و طبس می‏ شود، محدود شده است. زعفران گیاهی است علفی، دائمی و در عین حال زینتی که از طریق پیاز تکثیر می‌شود.

زرشک

زرشک میوه‌ی درختچه‌ای خاردار در خراسان جنوبی است. مرغوب‌ترین نوع زرشکی که در بیرجند می‌توان یافت نوع زرشک پفکی است. زرشک به‌عنوان عقیق درخشان خراسان جنوبی شهرت دارد و انتخاب خوبی به‌عنوان سوغاتی بیرجند است.

کشک و قره قروت

نام کشک بیرجندی را شاید بسیار شنیده باشید. کشک ها بیرجند انواع مختلفی از نظر شکل ظاهر و طعم دارد. کشک سفید که از مواد لبنی تهیه می شود و نوع دوم که بیشتر مختص این منطقه است کشک زرد که به صورت پودر زرد رنگی در دسترس است  از آرد و ادویه و نمک درست می شود. نوع دیگر کشک زیره ای است که طعم فوق العاده ای دارد همان کشک سفید است که زیره را به آن افزوده اند. از نظر شکل ظاهر بصورت توپی و رشته ای است که خوردن این نوع مخصوصا برای بچه ها بسیار راحت است. فرآورده ی لبنی دیگر این شهر که بسیار جذاب است قره قوروت است که در اندازه های مختلف و خیلی ترش یا شیرین در بیرجند درست می شوند. این محصولات منبع غنی کلسیم هستند و سوغاتی خوبی از شهر بیرجند خواهند بود.

سنجد

سنجد سوغاتی خوشمزه شهر بیرجند است که در سفره های هفت سین ما ایرانی ها هر ساله حضور دارد. این محصول خوشمزه پر از خاصیت های فراوانی است که موجب می شود مصرف آن را به همه افراد از جمله پیر و جوان پیشنهاد کنیم.

صنایع دستی بیرجند

خرید صنایع‌دستی توسط توریست ها یکی از منابع درآمدزایی مردم منطقه بیرجند است و بسیاری از مردم این منطقه از این روش امرارمعاش می‌کنند. از جمله صنایع‌دستی که در این منطقه رواج دارد، می‌توان به سفالگری، جاجیم‌بافی، حوله‌بافی، سیاه‌چادر بافی، سفره‌بافی، گبه‌بافی، قلم‌زنی، گلیم‌بافی، قالی‌بافی، برک‌بافی، ترکه‌بافی، پلاس بافی، حصیربافی، نمدمالی و خراطی سنتی اشاره کرد.

انار فردوس

شهرستان فردوس استان خراسان جنوبی، از تولیدکنندگان اصلی انار در ایران است و پس از شهرستان‌های ساوه در استان مرکزی و نی‌ریز استان فارس، سومین تولیدکننده‌ی انار در کشور است. کشت فراوان انار در این شهرستان موجب شده است تا عمده صنایع شهرستان نیز مرتبط با انار باشند. در باغ‌های شهرستان فردوس، گونه‌های مختلف انار کشت می‌شود؛ شیشه‌ کپ، شهوار، شلغمی، سیاه‌دانه‌ی یزدی و …

معروف‌ترین و مرغوب‌ترین نوع انار در شهرستان فردوس، انار شیشه کپ است که جایگاه ویژه‌ای در صادرات انار کشور دارد و بیش از ۸۰ درصد تولید سالانه‌ی آن به کشورهای مختلف مانند اسپانیا، ژاپن، کره جنوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. انار شیشه کپ، پوستی صاف و قرمز دارد، دانه‌هایش قرمز تیره هستند و طعمی ملس و مطلوب دارد. این نوع انار نسبت به سایر انواع، کمتر دچار ترکیدگی می‌شود و همین امر، دلیل ماندگاری بیشتر و انبارداری مطلوب آن است.

گلیم خراسان جنوبی

گلیم سوزنی هم‌چنین گلیمی با نوعی بافت به نام «پود معلق» از برجسته‌ترین انواع گلیم در خراسان‌جنوبی‌اند. از مهم‌ترین نقوش به‌کار رفته در گلیم‌های این منطقه می‌توان به نقش کوهه، بلوچی، کژمار، بوته، هفت‌لیکه، نگار، ماه، نقش اسب، کجک، دردهن، پیش‌برو پیش‌بیا، حلقه، شطرنجی، کوچ یا دندان‌بره، درختچه‌ها، بوته‌های صحرایی حیوانات و پرندگان اشاره کرد. گلیم در ابعاد متفاوت و کاربردهای سرانداز، کناره و زیرانداز اشاره کرد. بافت گلیم در بیشتر روستاها و شهرستان‌های خراسان‌جنوبی رایج است.

برک‌بافی در خراسان جنوبی

برک نوعی پارچه‌ است که از پشم شتر یا موی بز بافته می‌شود و در گویش محلی به آن، کرکی یا کورگی می‌گویند. این پارچه‌ی نرم و ضخیم که با دستگاه‌های نساجی سنتی بافته می‌شود از لطافت و استحکام بسیار مطلوبی برخوردار است. برک، معمولا برای دوخت لباس زمستانی به ویژه کت مردانه استفاده می‌شود. در گذشته، خیاطان از نوع اعلای آن که به شمشیرک معروف بوده است، برای حاکمان، جامه‌هایی فاخر می‌دوختند. برک، رنگرزی نمی‌شود و به اصطلاح، خودرنگ است. این پارچه در رنگ‌های قهوه‌ای، سیاه، سفید، شیری و خاکستری بافته می‌شود. برک‌بافی از قدیمی‌ترین صنایع دستی استان خراسان جنوبی است که قدمت آن به قبل از دوره‌ی سلجوقی برمی‌گردد و توصیف آن در سفرنامه‌های سیاحان خارجی آمده است. این نساجی سنتی، که در برخی از شهرستان‌های استان مانند بشرویه بسیار رواج داشته است، امروزه نیز در گوشه و کنار استان دیده می‌شود. در سال‌های اخیر، با همکاری بافندگان و نهادهای مرتبط، اقدامات خوبی برای رونق برک‌بافی صورت گرفته است.

سفره‌آردی

سفره‌آردی نوعی گلیم مربعی‌ شکل است که در منطقه‌ی قائنات و سرایان تهیه و با ترکیب تکنیک گلیم ساده و پیچ و گلیم‌پیچ با حاشیه‌ی پرزدار بافته می‌شود. سوغات بیرجند ، محبوب ترین و خوشمزه ترین سوغات بیرجندبا توجه به کاربرد این بافته‌ها برای خمیرگیری نان، این صنایع‌دستی به این نام شناخته می‌شود.

سفره‌آردی کاربری‌های دیگری نیز از جمله زیرانداز برای پخت، رو کرسی‌ای و سجاده دارد.

این رشته صنایع‌دستی ۲۰۰ سال قدمت دارد و هم‌اکنون به ۲۲ نفر در روستای معواج و مهنج قاین آموزش داده شده تا علاوه‌بر ایجاد اشتغال، این هنر ارزشمند احیا شود.

جنس سفره آردی از پنبه، پشم و یا ترکیبی از هر دو است که به‌صورت گلیم‌باف با نقوش هندسی ساده بافته و یا از ترکیب دو تکنیک بافت گلیم و قالی برای تهیه آن استفاده می‌شود.

ترکه‌بافی

ترکه بافی به نوعی حصیر بافی گفته می شود که از جهاتی با حصیر بافی متفاوت می باشد برای مثال دارای مواداولیه ی متفاوت با حصیر بوده و از مواد اولیه ی آن از شاخه های نازک و جوان و درخت چهای بادام کوهی می باشد.  ایم محصول از سوغاتی های استان خراسان جنوبی بوده و یکی از شهرهایی که این سوغات در آنجا یافت می شود شهر بیرجند استان خراسان جنوبی بودهو دارای رواج زیادی در فصول زمستان و پاییز می باشد. این محصولات به دلیل استفاده از مواد متفاوت دارای رنگ های مختلف بوده برای مثال محصولات سبز رنگ ان که از ترکه ی بیدمشک بافته شده اند دارای مقاومت زیادی نیز هستند.


سین‌های هفت‌سین و فلسفه آن‌ها


یک سال جدید ایرانی یا به قول ایرانیان نوروز، با چیدن هفت سین جهت استقبال از رسیدن بهار آغاز می‌شود. فرهنگ پارسی یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌های جهان است و فرهنگ‌های دیگر را نیز تحت تأثیر قرار داده است. به طور معمول از ایران به عنوان مهد تمدن یاد می‌شود و تأثیر آن بر مناطق و سنت‌های مختلف هنوز قابل مشاهده است. یکی از زیباترین آداب و رسومی که هنوز بیش از ۳۰۰۰ سال است که جشن گرفته می‌شود، نوروز است. مردم ایران برای گرامیداشت چنین روز بزرگی، آداب و رسوم مختلفی را دنبال می‌کنند. هر یک از این رسوم معنای خاصی دارند و به یک جنبه مهم و اساسی فرهنگ فارسی اشاره دارند. در این مقاله، قصد داریم عید نوروز، سین‌های هفت‌سین و فلسفه آن‌ها را بررسی کنیم.

سین‌های هفت‌سین و فلسفه آن‌ها

هفت سین، در واقع سنت قرار دادن ۷ شی نمادین در کنار هم است که نام آن‌ها با حرف “س” شروع می‌شود. سایر موارد نمادین این ۷ شی را همراهی می‌کنند و با هم، یک هفت سین کامل را تشکیل می‌دهند. در گذشته، مردم همه این اشیا را روی سفره‌ای که روی زمین پهن می‌شد، می‌چیدند. به همین دلیل است که از آن به عنوان سفره هفت سین یاد می‌شود.

امروزه بیشتر افراد ترجیح می‌دهند به جای قرار دادن هفت سین روی زمین و استفاده از سفره، هفت سین‌شان را روی میز بچینند. اما، بخش‌های دیگر این سنت کاملا دست نخورده باقی مانده است و مردم هنوز هم آنچه والدین و پدربزرگ و مادربزرگشان برای سال‌ها انجام داده‌اند را دنبال می‌کنند. قبل از آغاز سال جدید، مردم ایران وسایل مربوط به هفت سین را تهیه می‌کنند و پس از چیدن هفت سین، آن را تا آخرین روز تعطیلات سال جدید که ۱۳ روز به طول می‌انجامد، جمع نمی‌کنند.آینه هفت سین

اقلامی که برای هفت سین استفاده می‌شود در مناطق مختلف کشور کمی متفاوت است، اما عناصر خاصی وجود دارند که هفت سین را تعریف می‌کنند. این عناصر عبارتند از سبزه، سمنو، سنجد، سرکه، سیب، سیر و سماق. علاوه بر این عناصر، ایرانیان تمایل دارند چیزهای دیگری مانند آینه، شمع، تخم مرغ‌های رنگی، یک کاسه آب با پرتقالی شناور در آن، ماهی قرمز، سکه، سنبل و شیرینی‌های سنتی مانند شیرینی نخودچی نیز داخل هفت سین قرار دهند.
علاوه بر این‌ها، قرآن، اوستا (برای زرتشتیان)، شاهنامه فردوسی یا دیوان حافظ یکی دیگر از ارکان مهم سفره هفت سین به شمار می‌رود.

فلسفه چیدن هفت سین

در رابطه با سین‌های هفت‌سین و فلسفه آن‌ها باید بگوییم که هر مورد در هفت سین نمادی از یک مفهوم در فرهنگ فارسی است. از آنجایی که هفت عدد خوش شانسی‌ست، تعداد عناصر بکار رفته در سفره هفت سین نیز شامل هفت مورد است که هر یک معنای خاصی دارند:

  • سیب، نمایانگر زیبایی است
  • سیر، نشان دهنده سلامتی است
  • سرکه، نماد صبر است
  • سنبل، نماد بهار است
  • سمنو، نمایانگر باروری است
  • سبزه، نماینده تولد دوباره است
  • سکه، نشان دهنده رونق کسب و کار است

علاوه بر این‌ها، آینه نماد آسمان و بازتاب خود است. ماهی قرمز و کاسه آب نمایانگر حرکت و زندگی است. ماهی قرمز همچنین علامت ماه آخر در تقویم فارسی (اسفند) است و چرخش آن به دور کاسه نشانه چرخش و تغییر سال است. شمع‌ها به هفت سین و زندگی نور می‌بخشند. برای باروری، تخم مرغ نقاشی می شود و برای ثروت و شکوفایی، مردم مقداری سکه در هفت سین خود می‌گذارند.

بررسی افسانه پیدایش نوروز

طبق افسانه های قدیمی، وقتی جمشید، پادشاه اسطوره‌ای ایران، حکومت را در دست گرفت، همه چیز خوب بود. غذا به وفور یافت می‌شد، دروغ وجود نداشت، گیاهان خشک نمی‌شدند، مردم از سرمای شدید و شرایط آب و هوایی گرم رنج نمی‌بردند، هیچ کس پیر نمی‌شد و حسادتی وجود نداشت.

در همین زمان و در آغاز اولین روز بهار، جمشید روی تخت خود که با سنگ‌های قیمتی تزئین شده بود نشست و تاجی را که با جواهرات پوشانده شده بود، در برابر شرق قرار داد. هنگامی که خورشید به او و تاج و تختش شروع به تابیدن کرد، مردم او را همچون خورشید درخشان دیدند. این رویداد باعث خوشحالی و شادی فراوان ملت شد. از این رو، مردم روز تاجگذاری را جشن گرفتند و آن را روز جدید یا نوروز نامیدند. این مراسم شاد پنج روز به طول انجامید و همه سال نو را در کنار هم جشن گرفتند.

تاریخچه نوروز

از هزاره سوم قبل از میلاد، نوروز در فلات ایران، به جز نیمه شرقی آن، با شادی برگزار می‌شد. در همان زمان، نوروز را در بین النهرین نیز جشن می‌گرفتند. در اصل، نوروز به رسوم آریایی یا زرتشتی ارتباطی ندارد. جشن دیگری به نام مهرگان بعد از زمان برداشت محصول حدود اوایل مهرماه برگزار می‌شد. در آن زمان، تقویم ایرانی ۷ ماه تابستان و ۵ ماه زمستان داشت. مهرگان در اواخر تابستان و ابتدای پاییز جشن گرفته می‌شد. برداشت محصول و در نتیجه تامین غذای مردم، دلیل شادی و سروری بود که در طول جشن برپا می‌شد.

جشن نوروز و مهرگان در چندین کشور مجاور دیگر نیز برگزار می‌شد. به عنوان مثال، این جشن‌ها در میان سامی‌ها، اعراب مدینه و غیره محبوب بودند. این جشن‌های هنوز هم در برخی کشورها برگزار می‌شود. هنگامی که تاریخ نوروز را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که این یک جشن زرتشتی نبوده است، زیرا اوستا، کتاب مقدس زرتشتیان، آن را ذکر نکرده است. از طرف دیگر، این جشن در نیمه شرقی ایران، جایی که قبیله اصلی زرتشتیان در آن زندگی می‌کردند، برگزار نمی‌شد. واقعیت این است که نوروز در تخت جمشید جشن گرفته می‌شد.

جشن نوروز در تقویم‌های باستان

در دوران هخامنشی، مردم و مقامات نوروز را به شکل یک سنت سالانه در همه جا – در خانه و تخت جمشید – گرامی می‌داشتند. برخی از محققان بر این باورند که در اوایل دوران هخامنشیان، مهرگان در پاییز جشن گرفته می‌شد، اما در دوران داریوش اول، زمان آغاز بهار و عید نوروز در تخت جمشید مشخص شد. در دوره اشکانیان و ساسانیان، تقویم‌های مختلف باعث می‌شد که روز نوروز به روزهای دیگر منتقل شود، زیرا محاسبه تقویم‌های مختلف یکسان نبود. در زمان سلجوقیان، هنگامی که مقامات ترک بسیار مخالف جشن‌های نوروز بودند، تقویم ایران دستخوش چندین تغییر و دستکاری شد. سرانجام به گروهی از ریاضیدانان از جمله عمر خیام پروژه‌ای برای تصحیح تقویم اختصاص یافت. آن‌ها زمان نوروز را در ابتدای روز بهار یا همان اول فروردین ثابت کردند.

حصیر ی چیست؟

تصاویر زیر مربوط به چوب های خام حصیری می باشد که در تالاب ها بصورت طبیعی بوجود می آیند و گیوه دوز آنها را با زحمت زیاد جمع آوری می کند و آنها را به سایزهای مختلف تقسیم بندی می نماید و سپس با هنر دست با پنبه نخی بهم بافته می شوند تا برای سایبان و سایر مصارف برای مشتریان قابل استفاده شود.
هنر حصیر بافی یکی از هنر های فراموش شده در ایران می باشد.
حصیرهای چوبی خواص بسیار زیادی در محیط دارند، مثلا: از ورود انواع پشه به داخل محیط جلوگیری می نماید و از ورود سرما، گرما و یا آلودگی به داخل خانه جلوگیری میکند.
حصیرهایی که گیوه دوز به فروش می رساند با بهترین کیفیت و قیمت می باشد و در نوع خود همتا ندارد و عمر بسیار زیادی دارد.
حصیرها را می توان با قرقر های فلزی و پلاستیکی بالا و پایین کرد.

یکی از قدیمی ترین دست بافته های بشر که از آن برای زیرانداز و یا پوشش منزل خود استفاده می کردند، حصیر نام دارد. با اینکه ماشین آلات و تکنولوژی های جدید تمام صنایع و تولیدی ها را دگرگون کرده اند اما هنوز هم حصیربافی جزو صنایع دستی و هنر دستان توانمند عشایر و روستاییان ایران میباشد.

امروزه محصولات حصیری اگرچه بازار و رونق گذشته را ندارند اما به مانند تمام صنایع دستی ارزش فراوان تری یافته اند.

حصیر را میتوان جزو قدیمی ترین ساخته های بشر نامید! بافت الیاف گیاهی و یا چوب های نی با دقت و هنر فراوان محصولات شیک و خاص حصیری را به وجود می آورند. از گذشته و حتی همین امروزه کوچ نشینان برای برپا کردن سریع سرپناه و جابه‌جایی ساده آن از حصیرها استفاده میکنند؛

در تاریخ گذشته ایران، از الیاف حصیر علاوه بر استفاده به عنوان زیرانداز و یا سرپناه برای ساخت ظروف حصیری نیز استفاده میشد. هنوز هم این ظروف جزو صنایع دستی پرفروش استان های شمالی کشورمان هستند.

تفاوت حصیربافی در شمال ایران با جنوب کشور

اگر به محصولات حصیری علاقه مند باشید، حتما متوجه تفاوت بین حصیرهای بافته شده در شمال کشور با جنوب شده اید. علت اصلی این تفاوت چوب و یا متریال اولیه هنرمندان برای حصیربافی است؛

حصیرهای بافته شده در شهرهای شمالی مانند گیلان یا مازندران در شهرهایی با آب و هوای خشک مثله تهران تغییر ظاهر میدهند اما محصولات حصیری جنوبی مقاومت بهتری دارند.

انواع بافته های حصیربافی

  • ترکه بافی

ترکه‌بافی، مرواربافی، بامبوبافی، ارغوان بافی، چم بافی، درج‌بافی همه از بافته‌های چوبی هستند که برای تهیه آنها از الیاف ساقه‌های گیاهان و شاخه‌های درختان مختلفی همچون بید، بید مرواری، ارغوان و غیره استفاده می شود اما این که کدام نوع از مواد اولیه در اختیار باشد، بستگی به این دارد که هنرمند در کدام منطقه از کشور به تولید بپردازد. به عنوان مثال در گیلان با استفاده از ترکه‌های درخت بید مرواری به «مرواربافی» می پردازند.

در شوش برای بافت از ساقه و پوست درخت بید استفاده می شود که به «ترکه‌بافی» مشهور است. برای این بافت همانطور که از نامش پیداست از شاخه های نورس و تازه درخت استفاده می کنند. ابتدا ساقه و پوست گیاه را خیس می کنند تا خاصیت ارتجاعی پیدا کند و سپس به بافت می پردازند.

درخت ارغوان در طرقبه (حدود ۲۰ کیلومتری مشهد) فراوان است در نتیجه بافت محصولات با ترکه درخت ارغوان با نام ارغوان بافی، از تولیدات این منطقه است.

  • چم‌بافی

چم بافی شبیه ترکه‌بافی است که در برخی روستاهای حاشیه مراغه رواج دارد و مواد اولیه آن نیز شاخه‌های نورس گیاهان است. کار چم‌بافان شبیه ترکه‌بافان است اما تولیداتشان ظرافت تولیدات ترکه بافی را ندارد چرا که در «چم‌بافی» معمولا از پوست گیاه استفاده می شود و قطر ساقه‌های چم یکنواختی و توازن قطر ساقه‌های بید را ندارند.

  • بامبوبافی

بامبو، نوعی نی یا خیزران است که دارای قطر و ضخامت های مختلف از یک تا ده سانتی متر است که در مناطق لیالستان لاهیجان و قاسم آباد رودسر و مناطق شمالی کشور وجود دارد. «بامبوبافی» از زمان کشت چای در ایران رواج پیدا کرد و در گیلان متداول شد.

برای بافت بامبو ابتدا آن را که از قبل خشک شده با اره نجاری به قطعات ۸۰ الی ۱۰۰ سانتی متری درآورده و سپس با داس، نی‌ها را از وسط بریده و به صورت نوار در می آورند. لبه این نوارها را با وسیله ای که در اصطلاح محلی به آن «ماشین» گفته می‌شود به عرض مساوی درآورده و پس از رنده کردن آماده بافت می کنند. بافندگان کار خود را از دایره کف شروع کرده و سپس به بافت بدنه می پردازند. گاهی اوقات نیز برای وصل کردن برخی قطعات به یکدیگر از مفتول‌های سیمی بسیار نازک استفاده کرده و با انبردست معمولی آنها را بهم می چسبانند. در انتها برای اینکه محصول شکل یکنواختی پیدا کند، نی های اطراف آن را که معمولا بزرگ و کوچک است با قیچی مخصوصی که به شکل قیچی باغبانی است، برش می دهند.

  • درج بافی

در اصطلاح کردی و لری به بافته‌های چوبی استوانه ای شکلی که به طول یک متر و قطر ۵۰ تا ۷۰ سانتی متر با شاخه‌های نازک بید، ارغوان و غیره تهیه می شود، «درج» می گویند. عشایر، از این بافته ها برای حمل و نقل ماکیان استفاده می کنند، زیرا ماکیان نیاز به محفظه ای با شیارهای متعدد دارند که تلف نشوند، در زمستان نیز روی آن بافتنی می اندازند که مانع از سردشدن ماکیان شوند.

محصولات حصیری

1. حصیر سنتی

حصیر های سنتی در گذشته زینت بخش اکثر پنجره ها و بالکن های خانه های باصفای قدیمی بود و جلوی ورود نورشدید و حرارت آفتاب، و حتی بسیاری از حشرات را به خانه ها می گرفتند… اما با مدرن شدن زندگی های شهری دیگر بساط حصیربافی ها و حصیر فروشی ها در شهرها کم رونق شد و امروزه در کلان شهرهایی مانند تهران، تعداد انگشت شماری ازین قبیل میتوان یافت.

حصیرهای چوبی هم با توجه به چوب های به کار رفته شده برای بافت، مدل های مختلفی دارند، مانند حصیر نی یا حصیر شیرازی؛ حصیرسنتی به صورت قواره ای و در ابعاد مختلف به فروش میرسد.

2. پرده حصیری

با نصب قرقره به حصیرهای سنتی میتوان از آن ها به عنوان پرده نیز استفاده کرد. این مدل پرده ها بیشتر برای نصب در فضای باز مورد استفاده قرار میگیرند؛ البته مدل های ظریف تری مانند حصیر بامبو برای نصب به جای پرده اصلی در داخل منزل استفاده می شود.

حصیر بامبو از چوب های بامبو و توسط دستگاه در رنگبندی و طرح های مختلف وجود دارند که اکثرا وارداتی میباشند؛

آشنایی با انواع حصیر و محصولات صنایع دستی حصیری

3. سبد حصیری

یکی از پرطرفدارترین مصنوعات حصیری، سبدحصیری میباشد که تقریبا در همه خانه های ایرانی پیدا میشود. طرح ها، اشکال و رنگ های سبدها تنوع بسیار زیادی دارند. از مصارف سبدهای حصیری میتوان به سبد میوه، سبد گل، جا نونی، جا برنجی، گهواره نوزاد و... اشاره کرد.

مانند تمام محصولات حصیری، بافت و چوب های استفاده شده در سبدهای حصیری شمال کشور با سبدهای تولید شده در استان های جنوبی متفاوت است؛

4. گلدان حصیری

تلفیق حصیر های چوبی و گلدان گیاهان، جلوه ی کلاسیکی به دکوراسیون منزل شما میدهد. کاربرد گلدان های حصیربافی شده، به عنوان کاور برای دور گلدان های پلاستیکی و جاگلدانی است و بطور مستقیم نمیتوان گل ها یا گیاهان آپارتمانی را داخل گلدان حصیری کاشت.

5. پاراوان

حتما تا به حال دیوارهای جداکننده ای که در دکوراسیون ها برای فضاسازی استفاده می شود را دیده‌اید. پاراوان یا پارتیشن قابل حمل به دیواره های متحرکی گفته می شود که کاربرد آن ها جداسازی و تقسیم فضا بطور موقت میباشد.

پاراوان ها را از متریال‌های گوناگونی میتوان تولید کرد، پاراوان پلاستیکی، چوبی، ام دی اف و...

حصیر نیز یکی از جنس هایی است که در تولید پاراوان و پارتیشن‌ها مورد استفاده قرار میگیرد، البته تولید پاراوان های بافت حصیری که بخاطر زحمت زیاد و قیمت بالا کمتر مورد توجه اند مقداری کم رونق شده، اما یکی از پرفروش ترین مدل های پارتیشن، پاراوان بامبو است؛

پاروان بامبو یا پاراوان های حصیری نیز از انواع مدل های پاراوان هستند که طرح های متنوعی دارند، و برای منازل مسکونی و خانه هایی که دکور کلاسیک دارند بسیار پرطرفدار است. این مدل ها که از حصیر بامبو با تنوع بسیار تولید شده اند، وزن نسبتا سبک تر و همینطور قیمت مناسب تری از باقی پاراوان ها دارند.

آشنایی با انواع حصیر و محصولات صنایع دستی حصیری

سوغات و صنایع دستی قم

سوهان
سوهان معروف‌ترین سوغات قم است. هر چند در تمام شهرهای ایران می‌توان از قنادی‌ها سوهان خرید؛ اما اگر به دنبال بهترین و باکیفیت‌ترین  سوهان هستید باید آن را در قم جستجو کنید. مواد اصلی تشکیل دهنده سوهان جوانه گندم، کره یا روغن حیوانی، زعفران و هل برای طعم و رنگ است. اگر می‌خواهید یک سوهان خوب بخرید، باید دقت داشته باشید که یک سوهان خوب سفت نیست و به دندان نمی‌چسبد.خرید صنایع دستی

سوهان قم در انواع گزی، عسلی، کنجدی،سنتی، لقمه‌ای، حلوایی، بادامی، آجیلی، کره‌ای و سوهان گل تولید می‌شود. سوهان گل قدیمی‌ترین نوع سوهان است که معمولا به روش سنتی و فشردن سوهان به شکل گرد تهیه می‌شود.

در مورد پیشنیه سوهان‌پزی در قم جالب است بدانید که این حرفه از دوره قاجار به یکی از مشاغل سنتی مردمان این شهر تبدیل شد. این تاریخچه داستانی هم در پس خود دارد؛ می‌گویند شخصی با نام «ملا ابراهیم شماعی» در روز افتتاحیه صحن حرم حضرت فاطمه معصومه (س) قم، حلوایی بسیار لذیذ و خوش‌طعم درست کرده بود. این حلوا به دلیل اینکه غذا را راحت هضم می‌کرد، سوهان نام گرفت.

درست است اصفهان را با گزش می شناسیم اما می‌توانید در قم هم گزهای خوشمزه خریداری کنید. می‌توان گفت در تمام کارگاه‌های سوهان‌پزی شهر، گز نیز پخته می‌شود؛ گزهایی تازه و لذیذ که می‌توانند با گزهای بی‌نظیر اصفهان رقابت کنند. اگر به این شهر و فروشگاه‌های سوهان رفتید، خرید یک بسته گز تازه را فراموش نکنید.

نان کسمه

برای پخت این شیرینی خوشمزه از آرد، شیره یا شکر، زعفران، تخم‌مرغ و زردچوبه استفاده می‌کنند. کسمه در گذشته داخل خانه‌ها و در تنور پخته می‌شد، امروزه نیز شیرینی‌پزان کسمه را در تنور می‌پزند.

نان شیرینی محلی قم

این نان مخصوص شهر قم است و برای تهیه آن از موادی مثل روغن، شیر، شکر، کنجد و زعفران و... استفاده می‌کنند. این شیرینی  بیشتر در ایام عید پخته می‌شود و معمولا آن را با کمی کنجد تزیین می‌کنند.

(متاسفانه تصویری از این شیرینی در اختیارمان نیست)

گز لقمه
 

نان کسمه
 
قنبید | کلم قمی

قنبید یک نوع کلم است که به وفور در روستاهای اطراف قم کاشت می‌شود. کلمی که شباهت چندانی به کلم‌های معمولی ندارد و بیشتر شبیه سیب‌زمینی است. به دلیل آب شوری که استان قم دارد این کلم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که به دفع نمک و بهبود کلیه بسیار کمک می‌کند. با این کلم آبگوشت و آش درست می‌کنند.

انجیر و انار 

اگر در فصل مناسب به قم بروید، می‌توانید از انجیر و انار بی‌نظیر آن بخرید. بدون شک طعم و کیفیت انار و انجیر قم را در کمتر جایی می‌توانید بچشید.

کلم قمری
 

انار بادرود
Javad Alipoor | IRNA
فرش قم
فرش قم را شاید بتوان جز جدیدترین فرش‌های دستبافت ایرانی تقسیم‌بندی کرد که سن آن به حدود 100 سال می‌رسد و عمدتا به خاطر قالی‌های ابریشمی با طرح‌های ظریف و هنرمندانه شناخته می‌شود. قالی قم در واقع حاصل انتقال علم و هنر قالی‌بافی کاشانی‌ها و اصفهانی‌هاست که در حدود 100 سال پیش آن را به شهر قم وارد کردند.

بیشتر طرح های قالی قم لچک ترنج شاه‌عباسی، محرمات، محرابی و شکارگاه است که اکثرا از طرح‌های قالی‌های اصفهان و کاشان وام گرفته شده‌اند. همچین تعدد رنگ نیز در قالی قم را به راحتی می‌توان دید چرا که در برخی قالی‌های نفیس قم حتی تا 100 نوع رنگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به شهر قم رفتید می‌توانید این هنر گران‌بها را در تیمچه قالی‌فروشان بازار شهر پیدا کنید و محو زیبایی‌اش شوید.

قالی قم
 

قالی قم
 
خرمهره سازی قم
خرمهره‌سازی نیز از سوغات قم به حساب می‌آید. خرمهره در واقع از سنگ‌های فیروزه‌ای و آبی رنگ ساخته شده؛ سنگ‌هایی که قدیمی‌ها می‌گویند برای دورکردن چشم و نظر مفیدند. قدمت خرمهره در ایران سابقه‌ای حدودا 5000 ساله دارد و امروز یکی از صنایع رایج قم است. 

تابلوهای معرق

در این استان هنر معرق‌کاری بسیار رواج دارد و تنها محدود به تابلوهای معرق نمی‌شود و از آن در ساخت و تولید میز، صندلی و مبل و حتی وسایل تزئینی هم استفاده می‌شود.

معرق چوب
 

خرمهره
Mhammad Rafei Movahed | Tasnim
مرواربافی

یکی دیگر از سوغاتی‌هایی که می‌توانید از سفر و زیارت‌تان از قم با خود به یادگار ببرید، مرواربافی است. مرواربافی در واقع شکلی از حصیربافی است که ترکه‌ای که در آن استفاده می‌شود، مروار نام دارد. 

سایر سوغات قم
اگر به زیارت حرم حضرت معصومه بروید، با تعداد زیادی از فروشگاه‌ها روبرو می‌شوید که می توانید از آنها سوغاتی‌های با ارزشی خریداری کنید. تسبیح، مهر، انگشترهای زیبا، چادر و... دیگر سوغات این استان هستند که بهترین و باکیفیت‌ترین آنها در فروشگاه‌های اطراف حرم به فروش می‌رسند هر چند که در سطح شهر هم می‌توانید آنها را پیدا کنید.


مرواربافی
 
سخن آخر

با کارناوال راهی استان قم شدیم، شهری زیارتی و تاریخی که مشهور ترین صنعت دستی آن قالی های ابریشمی زیباییست که شهرت جهانی دارد. آیا تا کنون به شهر قم سفر کرده اید؟ اگر از شهر قم سوغات خاصی می شناسید که در فهرست ما خالی ست آن را با ما و سایر کاربران کارناوال به اشتراک بگذارید.